Onderdeel D Stelling 2 van 3

2. Om ervan te leren, onderzoeken we structureel de tevredenheid. We passen ons beleid en werkwijze daarop aan.

close button

a. Tevredenheid van vrijwilligers

close button

Tevreden vrijwilligers zitten beter in hun vel, functioneren beter en blijven meestal langer actief. Bovendien zijn tevreden en enthousiaste vrijwilligers de beste ambassadeurs voor je organisatie. Daarom is het raadzaam om regelmatig te onderzoeken of vrijwilligers tevreden zijn over bijvoorbeeld de sfeer, het werk, de begeleiding, de onderlinge samenwerking en waardering.

close button

b. Tevredenheid van beroepskrachten over de samenwerking met vrijwilligers

close button

Een goede samenwerking is niet vanzelfsprekend en vraagt aandacht. Het helpt om regelmatig te onderzoeken of alles naar wens verloopt. Ook helpt een structurele tussentijdse evaluatie op taken en verantwoordelijkheden, o.a. om (de schijn van) arbeidsverdringing te voorkomen en ervoor te zorgen dat vrijwilligers écht tot hun recht komen. 

close button

c. Tevredenheid van andere (groepen) mensen die te maken hebben met vrijwilligers

close button

Tijdens het vrijwilligerswerk werken vrijwilligers vaak met bijvoorbeeld leden, bezoekers, deelnemers, klanten, partners, etc. Vrijwilligers zijn dan het visitekaartje van je organisatie. Om de kwaliteit van je diensten zo hoog mogelijk te houden is het van belang om ook van die (groepen) mensen te weten hoe ze het contact met de vrijwilligers ervaren.